۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱
کوزوو چالش بزرگ صربستان

کوزوو جالش بزرگ صربستان تنش‌ها بین صرب تبارها و حکومت خودمختار آلبانیایی تبار در کوزوو، در جنوب شرق اروپا، بالا گرفته است. چندی پیش حکومت کوزوو می‌خواست افرادی را که در مناطق اکثریت قوم صرب‌نشین هستند وادار کند شماره‌ پلاک‌ خودروهای صادره از صربستان خود را با پلاک‌های صادرشده توسط کوزوو تعویض کنند. حدود ۵۰ هزار نفر در این مناطق به دلیل امتناع از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو از شماره پلاک کوزوویی استفاده نخواهند کرد.

تنش‌ها بین صرب تبارها و حکومت خودمختار آلبانیایی تبار در کوزوو، در جنوب شرق اروپا، بالا گرفته است. چندی پیش حکومت کوزوو می‌خواست افرادی را که در مناطق اکثریت قوم صرب‌نشین هستند وادار کند شماره‌ پلاک‌ خودروهای صادره از صربستان خود را با پلاک‌های صادرشده توسط کوزوو تعویض کنند. حدود ۵۰ هزار نفر در این مناطق به دلیل امتناع از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو از شماره پلاک کوزوویی استفاده نخواهند کرد. صرب تبارها در منطقه شمالی کوزوو، که هم مرز با صربستان است، جاده‌ها را سد کردند و دولت کوزوو مجبور شد اجرای قوانین جدید را برای یک ماه به تعویق اندازد. این مهلت اول سپتامبر به پایان می رسد.

کوزوو منطقه ای کوچک و محصور در خشکی در بالکان است که با آلبانی، مقدونیه شمالی و مونته نگرو همسایه است. بسیاری از صرب‌ها آن را زادگاه ملت خود می‌دانند. بحران کوزوو از بزرگترین چالش های دولت صربستان است. از یکسو رویای پیوستن صربها به اتحادیه اروپا و از سوی دیگر شرط اصلی اروپا برای برسمیت شناختن کوزوو شرایط را بسیار دشوار کرده است. مسئله ای که پذیرش آن برای دولت و جامعه صرب غیرممکن و به معنی نفی هویت ملی و فرهنگی است.

بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کوزوو را مسلمانان آلبانیایی تشکیل می‌دهند.از ۱.۸ میلیون نفری که در کوزوو زندگی می‌کنند، ۹۲ درصد آلبانیایی و تنها ۶ درصد صرب هستند. بقیه بوسنیایی‌ها، گوران‌ها، ترک‌ها و رومانیایی‌ها هستند. پس از فروپاشی یوگسلاوی، در دهه ۱۹۹۰، کوزوو به دنبال خودمختاری و استقلال خود بود. صربستان پاسخ آلبانیایی‌تبارهایی را که به دنبال استقلال بودند، با سرکوب پایان داد. این درگیری‌ها در سال ۱۹۹۹ با بمباران صربستان توسط ناتو پایان یافت. ریشه نفرت صربها از آمریکا همین حملات متجاوزانه و تحریم های اقتصادی است نیروهای صرب مجبور به عقب نشینی شدند اما برای بسیاری از آلبانیایی‌ها و صرب‌های کوزوو، درگیری هرگز حل و فصل نشد. نیروهای ناتو هنوز درکوزوو مستقر هستند و تعداد فعلی آنها ۳۷۷۰ نفر است. 

در سال ۲۰۰۸ کوزوو به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد. در مجموع ۹۹ کشور از ۱۹۳ کشور سازمان ملل متحد اکنون استقلال کوزوو را به رسمیت می‌شناسند، از جمله ایالات متحده، بریتانیا و ۲۲ کشور از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا. اما روسیه و چین که استقلال این کشور را به رسمیت نمی‌شناسند، مانع عضویت کوزوو در سازمان ملل شده‌اند. الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان قسم خورده است که صربستان هرگز کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نخواهد شناخت. این نگرانی وجود دارد که خشونت بین صرب تبارها و آلبانیایی تبارها ۲۳ سال پس از جنگ کوزوو دوباره شعله‌ور شود. 

کد خبر 13299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =